3-7 We hebben besloten nog een dag in Falkenberg te blijven omdat het vandaag erg mooi weer is en we vlakbij een zandstrand zitten.

4-7 We gaan naar Varberg er is weinig wind alweer uit een andere hoek als voorspeld het scheelt niet veel maar het is wel nadelig voor ons. Er staat ook nog een stroom die ons wegzet naar het land en er voor zorgt dat we weinig vorderen. We hebben besloten om een half uur de motor bij te zetten om een bepaald punt te bereiken de rest is zeilbaar. We koemen in een leuke havenkom met allerlei oude gebouwen.

S'middags zijn we eerst op zoek gegaan naar  zeekaarten bleek vlakbij een vis winkel te zitten die ook kaarten verkocht helaas wel van het type voor de grote vaart ongeveer 2 bij 1 meter. Voor een havengids zijn we naar de jachthaven gefietst door een mooie omgeving langs een vliegveldje en een stuk industrieterrein waar de grote schepen laden en lossen. Overal zijn parkeerplaatsen voor campers, er zijn echter zoveel campers dat rond 12 uur als ze moeten vertrekken de volgende al klaar staan en de plekjes snel opgevuld zijn. 90 % van de campers zijn Zweden meet XXL campers.

We liggen naast een terminal van de Stena Line waar rond half zes een schip aankomt dat geladen en gelost wordt het duurt meer als een half uur  voor de auto's eruit zijn en dan rijden ze best nog wel door. Het nadeel is dat er s'ochtends rond 5 uur ook een boot aankomt.

5-7 Hebben we de toerist uitgehangen en het slot bekeken waar een tentoonstelling en een museum is helaas alles in het Zweeds. We zijn ook de stad in geweest met allerlei oude gebouwen en veel speel mogelijkheden voor kinderen er heerst hier een gezellige en gemoedelijke sfeer. We zijn van plan om 6-7 te vertrekken.

-7 We vetrekken rond 7 uur  naar een slechte nacht rust er was een speedboot met 4 mannen met te veel bier voor ons komen te liggen. En elke grap die ze maakten was geslaagd en ze lagen dus dubbel van het lachen, helaas snapten wij de grappen niet.

Om 5 uur kwam de stena line weer laden en lossen en waren we wakker, we konden nog niet weg omdat we buren hadden en met hen was afgesproken om 7 uur te vertrekken. Onze bestemming is Lerkil we komen ronod 12 uur aan. Onderweg de gebruikelijke wind eerst niks dan uit de verkeerde hoek en dan draait hij weer.

We zijn op tijd vertrokken omdat we dan kunnen zeilen en er wat langer over doen,

Lerkil is eigenlijk alleen een haven met een mooie baai waar je kunt zwemmen er zijn geen winkels alleen een restaurantje.

7-7 We gaan naar

Donsö  doordat dit een kort stukje is vertrekken we om 8.30 uur en komen om 11.30 aan er is nog precies 1 plekje. Onderweg naar

Donsö zijn we heel veel rotsblokken tegengekomen sommige zichtbaar en soms onzichtbaar. Je moet dan op een herkenningspunt af varen en als je dan het volgende punt ziet of bij een boei bent de koers wijzigen.

We hadden de zeilen nog op waardoor onze snelheid vrij hoog was en we extra op moesten letten gelukkig hebben we ook een plotter die het makkelijk maakt.

De havenmeester wijst ons later een ander plekje toe waar het een stuk rustiger is. In de haven komen veel ferries die ongeveer een minuut aanleggen en dan moet je zorgen dat je op de boot zit. Daarna draaien ze met geweld om en gaan ze vol gas de haven uit.

Het ergste zijn de kleine bootjes met te grote motors de manier van uit varen van de Zweden is als volgt, je start de motor vaar je vak uit gaat 10 met langzaam varen dan heb je ongeveer een kwart van de haven gehad en dan ga je half gas varen met enorme hekgolven. Zodra je de haven uitgang ziet ga je plankgas en dan maar hopen dat daar niet toevallig iemand vaart.

Als je hier een bootje hebt dan is het belangrijk dat hij hard kan dan kun je je buurman inhalen de meeste hebben 100 pk + en anders 2 motors. Het gevolg is dat je dagelijks bij de pomp ligt met nog 10 anderen en dat dat zomaar een half uur duurt.

Wat ook opvalt dat iedereen hier een golfkarretje heeft er zijn geen personenwagens. De jeugd heeft meestal een oud brommertje met een bakje voorop die gaan namelijk sneller als de golfkarretjes.

9-7 We vertrekken van Donso naar Gotenborg een kort traject van slalommen tussen de rotsen door, in de marina is nog plaats genoeg. S'middags hebben we wat rond gekeken in de omgeving van de haven en hebben we tramkaartjes gekocht voor de volgende dag.

10-7 We blijven liggen en gaan Goteborg bezoeken via de tram het gaat om een afstand van zo'n 10 kilometer. Wat jammer is is het feit dan de tram hier een half uur over doet hij stopt om de haverklap. Dit is voor ons weer de bevestiging om zo weinig mogelijk met het openbaar vervoer te gaan. Met de fiets waren we even snel geweest een hadden we meer gezien.

Gotenborg is een mooie levendige stad met veel winkels, in het centrum zijn ze wel druk aan het verbouwen zodat sommige gebouwen helemaal in de steigers staan. Vrijwel alle terrasje zitte vol, er hangt een prettige ontspannen sfeer. Wat ook opvalt is dat er weinig toeristen  zijn dit was in Kopenhagen wel anders. De Zweden lopen er verzorgt en netjes bij er zijn veel tentjes met groen voer.

S'avonds hebben we nog gezwommen en tot middernacht buiten gezeten het koelde bijna niet af.

11-7 We zijn vertrokken vanuit Gotenborg en hebben een aantal bestemmingen in gedachten die vlak bijelkaar liggen. De eerste haven viel af omdat daar een brug voor ligt die we niet op de kaart hadden gezien, de tweede haven is een ankerplek het nadeel is dat er een route vlakbij langs gaat en de vaarsteil van de Zweden in aanmerking genomen is dit niet verstandig. We komen terecht in Foto een klein knus haventje met een smalle doorgang. We hebben eerst gezwommen en s'middags wat over de rotsen rond gelopen.

12-7 We gaan onderweg naar het eiland Leaso er is geen wind dus de hele route hebben we gemoterd. We zijn om 7 uur vertrokken en komen rond half twaalf aan het is prachtig weer. De haven blijkt al helemaal vol te liggen, we vinden nog net een plekje waar we maar over 1 boot hoeven. De meest boten liggen 6 tot 7 dik en elk hoekje is volgepropt, een aantal kunnen alleen via de bijboot naar de kant. Er blijkt op 13 en 14 juli ook een haven feest te zijn wat ook niet meewerkt.

We laten Sil naar de boot zwemmen zodat we hem niet hoeven te tillen hij vind het prima, nadeel alles is nat en het is zout water.

13-7 We hebben het eiland rond gefietst en de twee andere dorpjes bezocht ziet er allemaal leuk uit maar niet zo bijzonder als ze hier voor willen laten komen. De wegen zijn met een liniaal getekend je kunt precies zien waar je over 10 km bent en dat met een vouwfietsje is toch anders als wij voorgeteld hadden.

We hebben de bijboot opgepompt en zijn de zee opgegaan dan lijken de kleine golfjes ineens toch behoorlijk hoog we hebben gezwommen en doen voor de rest van de dag rustig aan.

15-7 We gaan weer verder er staat een redelijke wind, s'avonds heeft het hard gewaait met de daarbij behorende golven. Onze koers was strak aan de wind, de boot pikte onderweg wat paaltjes (te korte hoge golven waardoor de boot met een knal op de volgende golf terecht komt).

Het is een lange tocht aan het begin van de middag wordt het weer strak blauw en erg warm helaas houd de wind er ook mee op. We gaan naar Hals en moeten weer dubbel liggen. We gebruiken nu de bijboot om Sil aan de wal te brengen dit werkt prima. We moeten hem alleen goed vasthouden hij wil namelijk meteen in het water springen.

16 -7 We blijven op Hals en liggen in een box en kunnen dus onze eigen gang gaan. We hebben een oude bunker bezocht en het locale museum dat klein en gratis is. Verder verkennen we de omgeving en rusten uit.

17 - 7 We blijven op Hals en gaan de boot van binnen en buiten schoonmaken en de administratie bijwerken.

18 - 7 We zijn nog steeds op Hals de bedoeling was om te vertrekken maar er is totaal geen wind terwijl een dag later er wel wind is vandaar.

19-7 We zijn om 5 uur opgestaan om naar Grena te gaan dit is ongeveer 45 nm. We zijn zo vroeg vertrokken omdat er tot 11 uur een redelijke wind staat en daarna neemt hij snel af. De eerste anderhalf uur hebben we 4 tot 5 beaufort en schieten we goed op we zitten regelmatig boven de 8 kn. Er moet zefs een rif in omdat de wind met vlagen van komt van 25 kn net iets te veel voor ons.

Rond 11 uur zakt de wind znel in en binnen een kwartier is er nog 1 kn wind de rest wordt gemotord we komen net naar 12 uur aan er is nog voldoende ruimte al ligt de haven aan het einde van de dag propvol. De haven ligt 3 km van de stad en er is een strand en de omgeving ziet er goed uit.

20-7 Zijn we naar het Kattegatcentre geweest dit is een aquarium met vissen uit de omgeving en een bad met haaien. Het is leuk ingericht maar klein zodat we naar anderhalf uur alles hebben bekeken.

S'middags hebben we wat rondgefietst en zijn naar het centrum geweeet wat tegenviel toen nog langs de industriele haven hier waren ze bezig om zeeschepen te slopen.

21-7 We gaan naar Ebeltof en besluiten weer vroeg te vertrekken s'ochtend hebben we eerst nog getankt er ging 85 liter in. Rond 5.45 uur hadden we de zeilen omhoog en kwam er een lekker zonnetje op. We varen langs krijtrotsen en er is net genoeg wind om het hele traject te zeilen we komen om 10 uur aan.

Na even uitrusten zijn we het stadje in geweest het ziet er erg leuk uit en het is gezellig druk.

22-7 We zijn nog in Ebeltof en hebben een oud oorlogsschip bezocht, dit was erg interessant sommige mensen op zo'n schip hadden het goed een eigen slaapkamertje. De meesten lagen in hangmatten en hadden een kist waar al hun persoonlijkheden in zaten. Het schip is erg groot maar er zaten wel meer als 400 man op. Als je dan de ruimte moet delen dan blijft er niet veel over.

S'middags zijn  we een rondje wezen fietsen het was wel erg warm en de omgeving is erg droog je ziet geen groen meer alleen de bomen zijn nog groen.  Door de warmte hebben we het rondje kort gehouden.

We zijn ook nog een blokje met de bijboot om gegaan en hebben onderweg gezwommen.