De laatste weken van onze vakantie

23-7 De laatste dag op Ebeltof we hebben wat huishoudelijke werkzaamheden verricht en nog wat gewandeld en gefietst.

24-7 We zijn we weer om 6 uur opgestaan zodat we voor 7 uur kunnen vertrekken. We hebben ongeveer een uur nodig om alles klaar te maken en de hond uit te laten. Er was weinig wind we hebben stukjes gezeild en gedeeltelijk gemotord code zero erbij en er weer af alles om maar een beetje voortgang te houden.

Rond half twaalf kwamen we aan de haven was al behoorlijk vol, buiten de haven is een ankerplek waar nog een leuk plekje was dicht bij het strand met een diepgang van zo'n 3 meter. Volgens het weerbericht zouden we aan hoger wal liggen. We zijn eerst met Sil in de bijboot naar het strand gegaan Sil heeft de neiging om veel te vroeg uit het bootje te springen en dan de rest te zwemmen. We komen uit bij de camping waar je leuk met de hond kan lopen het eiland heeft wel wat van Vlieland alleen is alles bruin door de droogte.

S'middags zijn we zonder Sil et de bijboot in de haven geweest ze liggen het hutje mutje en het is er bloedheet doordat er bijna geen wind meer staat we zijn blij dat we voor anker liggen er komen nog wel meer als 15 boten binnen alles ligt tegen elkaar aan en er is geen vrije ruimte meer.

S,aovnds draait de wind en liggen we op lager wal met een redelijke golfslag niet er comfortabel tegen de nacht gaat de wind liggen en wordt het bladstil. Het eiland gaan we de volgende keer bezoeken als het iets rustiger is en minder warm.

25-7  We zijn half zes wakker en laten Sil uit en maken de boot klaar voor vertrek de wind is zwak en stukken zijn bezeild en stukken niet zoals de meeste dagen we gaan naar Juelesminde en komen rond 12 uur aan er is nog voldoende ruimte. S'middags gaan we zwemmen en hangen wat rond het is te warm om iets te doen, de horeca vaart er wel bij er staan rijen mensen voor de ijstent en op de terrasjes zitten ze met halve liters bier.

25-7 We blijven nog een dag en kijken nog wat rond.

26 - 7 We blijven nog een dag in Juelsminde het is weer bloedheet en we proberen met doeken zoveel mogelijk schaduw te creeren. Verder doen we weinig zoals op een vakantie hoort.

27 - 7 We gaan naar Middelfart hier is keuze uit diverse havens we kunnen hier ook goed ankeren maar de voorspellingen voor s'avonds zijn niet goed. We zijn mooi op tijd en hebben een grote box tot onze bschikking, s'avonds komt er nog een boot voor ons liggen omdat er nergens meer plek is.

28 - 7 We blijven en gaan een rondje met de fiets maken het is een leuk stadje en er is een natuurgebied dat echter helemaal bruin is alles is uitgedroogd en geeft een trieste aanblik.

Onderweg komen we een galerie tegen met voor het eerst schilderijen die wij  mooi vinden. Ondertussen krijgt Jellie het bericht dat haar vader in het ziekenhuis ligt terwijl haar moeder in een revalidatie centrum zit. We besluiten om zo snel mogelijk naar huis te gaan en de volgende dagen lange etappers te maken.

29 - 7 We gaan proberen Strande te halen en staan om vier uur op zodat we om half vijf vertrekken.

Er staat een lekker windje en gaan zeilen met de motor erbij zodat we gemiddeld meer als 7 kn varen onderweg zetten we koffie en thee het is prachtig weer vooral s'ochtends als de zon op komt.

Op Strande gaan we uit eten het blijkt dat ze alleen een kleine kaart hebben wat achteraf inhoud dat koud vlees krijgt wel een beetje een teleurstelling.

We hebben tevens de boot afgetankt zodat we klaar zijn om het kanaal door te motoren.

30 - 7 We varen door het kanaal naar Brunsbuttel de laatst kilometers worden we ingehaald door 6 speedboten die zich niet aan de max snelheid houden en het kleien haventje volproppen. We gaan nu aan een steiger liggen waar een gedoog beleid is.

S'avonds komt er nog een duitser die ons erop wijst dat we dichter bijelkaar moeten liggen zodat hij er naast kan. We leggen hem uit dat dat niet mogelijk is door de vorm van de steiger die gemaakt is voor vrachtschepen, dan vind hij dat hij naast ons moet liggen of dat we er weg moeten en dan naast hem. Voor en achter ons liggen grote schepen die geschikt zijn om naast te liggen en dat is niet onze boot we proberen dit uit te leggen maar hebben geen begrip.

Later hebben we met onze voorburen even nagepraat over het voorval met een kopje thee,

1 - 8 We gaan naar Cuxhaven en vinden een plekje in de America haven dit is een haven zonder voorzieningen maar prima voor ons.

S'middags fietsen we wat rond en blijkt dat Cuxhaven een mooie en grote stad is de volgende keer blijven we wat langer. In de haven is het onrustig omdat er ook pilot boten liggen die volgas in en uit varen ook s'nachts.

2 - 8 We gaan naar Makkum we slaan Vlieland over omdat deze propvol is, onderweg kunnen we een stukje motorzeilen tegen de avond valt de wind weg.

Er zijn enorm veel vissersboten die allerlei vereemde manouvres maken. Het nadeel is dat ze grote verlichtings bakken hebben die je verblinden en waardoor je de navigatie verlichting niet kunt zien. Zolang ze Ais hebben zie je ze wel op de plotter maar niet iedereen heeft dit en dan heb je de radar nodig om te zien wat ze doen.

Het is wel vreemd dat ze een veiligheids middel als Ais niet hebben terwijl dit niet veel kost.

We zijn te vroeg bij de doorgang tussen Vlieland en Terschelling en hebben dan ook de stroom tegen naar Harlingen. We geven wat extra gas bij om enige voortgang te hebben. In de boontjes hebben we de stroom mee maar moeten we oppassen met onzen diepgang omdat het laag water is.

We komen rond 11 uur aan in Makkum doordat we eerder terug zijn gegaan is de vakantie met zo'n twee weken ingekort net als aan het begin van de vakantie door ziekte.