Op 30 mei zijn wij vertrokken richting Makkum

De Wilgen

Vakantie

Onze vakantie begint op 22 mei door omstandigheden hebben we ons vertrek een aantal dagen uitgesteld. We gaan nu de 24e naar de boot en willen vrijdagochtend naar Vlieland. Helaas ging dit niet door en is het vertrek nog even uit gesteld.

Makkum

Op 30-5 is onze vakantie dus toch begonnen, we zijn rond 12 uur in Makkum en laden alles in de boot. Elk kastje zit propvol. Het is bloedheet en we gaan de haven uit om te ankeren helaas doet de ankerlier het niet en moet het met de hand. We hebben gezwommen en zijn afgekoeld, ondertussen begint de voorbereiding. Het plan is om vrijdag of zaterdag te vertrekken vanuit Vlieland naar Cuxhaven.

Vlieland

We hebben Vlieland gehaald en 31-5 aangekomen. We hebben geprobeerd de storing van het ankerlier op te lossen dit is nog niet gelukt. De volgende dag zijn we verder gaan zoeken en toen bleek dat iemand de aardlekschakelaar uit had gezet die ergens zit verstopt. De rest van de dag zijn we een blokje wezen fietsen en de boot klaar gemaakt voor vertrek. Het is de bedoeling om zaterdag middag rond 15 uur te vertrekken en dan de volgende dag tussen 14 en 16 uur te arriveren. Het weerbericht ziet er goed uit al zal de wind niet sterk zijn rond de 10 knopen uit de goede richting

2  juni omstreeks 14.45 zijn we vertrokken er stond  een redelijke wind en de eerste uren zijn we behoorlijk op ons schema ingelopen. Richting de avond ging de wind liggen en hebben we de rest gemotord. De ingelopen tijd hebben we weer in moeten leveren door het prutsen met de zeilen wat veel snelheid kost. We rekenen met een gemiddelde voortgang van 6 kn 1 kn is 1.85 km.

Sil stippeld de route uit die hem het beste ligt niet te veel schommelen en niet te vaak overstag. S'nachts werd het erg mistig en moesten we op de radar varen hebben we dat ook weer geoefend. Rond 15 uur op 3 juni kwamen we aan bij de sluizen die al voor ons open stonden. Vlak na de sluis is een haventje  waar we hebben overnacht. Je mag s'nachts namelijk niet varen in het kanaal.

Op 4 juni zijn we vertrokken naar Rensburg ongeveer 7 uren varen door het kanaal de dag erop zijn we vertrokken naar Strande onderweg hadden we nog wat koelproblemen maar deze zijn uit zichzelf weer opgelost, waarschijnlijk zat er iets voor de aanzuigmond van de motor. In Strande hebben we een mooi uitzicht op de baai en blijven hier een dag liggen om boodschappen te doen en rond te kijken.

Na Strande gaan we de Oostzee op en moeten we bepalen hoe de route gaat lopen. Volgens een duitser die het volgens hem kan weten, heeft 20 jaar rond gevaren en is het varen nu beu, moeten we het rondje naar Kopenhagen met de wijzers van de klok mee doen. De bedoeling is dat we eerst naar Bagenkop gaan en dan het weer gaan bekijken en een beslissing gaan nemen.

Vandaag 7-6 in Bagenkop aangekomen er stond een stevige wind rond kracht 4-5 de boot ging op topsnelheid en in 4 uur waren we er.

Het nadeel is dat er een golf overkwam waar door ik erg nat werd de schoenen stonden vol water en er was geen medeleven.

Het weer was perfect de golven waren iets minder. De foto van hiernaast met ondergaande zon is 21.55 genomen en we zitten nog steeds buiten.

Als het weer en de wind morgen goed is dan gaan we naar Ome dat is een tocht van zo'n 35 mijl. De wind verwachting is een zwakke wind en we hopen dan ook de code zero te kunnen gebruiken.

8-6 We hebben besloten nog een dag te blijven en zijn gaan fietsen er is hier hoofdzakelijk landbouw, visserij en sportvisserij. Je kunt een boot huren en dan de hele dag met een hengel op het water gaan zitten na afloop barbecue je de vis met de nodige biertjes en er is weer een dag voorbij.

Op 8-6 zijn we dan wel vertrokken naar Omo maar dan met een streepje door de O, volgens de voorspellingen zou de wind zuid oost zijn kracht 2 tot 3. Het eerste uur konden we zeilen met een Noord oosten wind precies waar wij heen moesten, De wind liet het daarna afweten en moesten we verder op de motor zo is de wind nog drie keer terug gekomen. Het laatste uur kwam de wind wel uit de beloofde richting en zo konden we Omo bereiken.

Omo is een piep klein eilandje met 170 inwoners die je overdag niet ziet waarschijnlijk dus nog minder dan 170 wel om de twee uur een ferrie.

Op 10-6 zijn we vertrokken naar Kerteminde hier zijn we al eens eerder geweest in dit stuk van Denemarken zijn niet veel havens. De eerste minuten was er een heel klein beetje wind we zijn weer onder de grote brug door gegaan. De laatste anderhalf uur was er meer wind en konden we nog lekker zeilen. In Kerteminde was een groot handbal toernooi  bij de haven hebben we een biertje gedronken en moeten we beslissen wat we de volgende dag gaan doen. De weersvoorspelling zijn slecht met veel wind wel uit de goede richting dus even afwachten wat hij werkelijk gaat doen.

Dit is het einde van ons eerste vakantie kwartet op de volgende pagina gaan we verder. De komende weken hopen we Kopenhagen aan te doen, verder hebben we nog geen plannen en laten de wind het bepalen.