Avonturen

Zeilreizen met onze boot Iejos een Winner 1220

Vakantie 2016 ons reisdoel is Denemarken.

Onze vakantie begint op zaterdag 21 mei s'middags in Makkum we gaan de boot klaarmaken en moeten nog een aantal dingen doen zoals de lifeline's installeren.

We blijven zaterdag in Makkum en hebben tot 23 uur buiten gezeten ondanks het dreigend weer hebben we het droog en zonnig gehouden.

Hieronder een impressie zoals onze boot er momenteel van binnen uitziet. We gaan zondag omstreeks 9 uur vertrekken ivm het tij van 11.15 uur bij Harlingen de voorspellingen zijn niet zo goed regen met mogelijk onweer en windstoten.

We gaan de boot klaarmaken en koffie drinken.

Afhankelijk van weersvoorspelling en of we voldoende uitgerust zijn vertrekken we maandag, dinsdag of later in de week ri. Cuxhaven/Brunsbuttel (Duitsland).

reisverslag

21-5 om 12 uur  zijn we in Makkum aangekomen.

22-5 om 9 uur vertrokken richting Vlieland om 16 uur aangekomen 50 nm

22-6 Urk Muiderzand 42 nm

24-6 Muiderzand naar Makkum 61 nm

Dit is het team dat op vakantie gaat foto is van 2015

Vetrokken uit Makkum om 9 uur met regen bij de sluis hoefden we niet te wachten. Uit de sluis stond er een mooie bries en zijn we als enige naar Harlingen gezeild. Bij Harlingen kregen we een stevige bui met veel wind maar dat hinderde niet omdat de zeilen toch naat beneden moesten,  de wind kwam recht van voren en zwakte af. Onderweg is de stuurautomaat ermee gestopt dit word de eerste reparatie klus.

Na contact met de techneut komen ze tot de conclusie dat we waarschijnlijk een bug hebben en er een update gedaan moet worden. Helaas lukt dit niet omdat er geen contact met Raymarine gemaakt kan worden. Dan maar zelf knutselen we hebben de draden van de automaat omgewisseld en gaan dit 24-5 testen anders moeten we 27 uur met de hand sturen.

Rusten op Vlieland

log vertrek Makkum 5989

log Vlieland 6924

23-5-2016 veel regen

Lekker puzzelen over wanneer we weg moeten waar stroom mee en waar stroom tegen. Volgens onze berekening moeten we rond 14 uur vertrekken en komen dan half vijf de volgende dag aan in Brunsbuttel, de dag erna moeten we 10 uur op de motor door het kanaal.

Het weer zit een beetje tegen een lage druk gebied is iets te ver naar onderen gezakt waardoor het hier erg hard waait nnw 6 bf en dat is net onze route. Het heeft geen zin om hier tegen in te varen de golven zijn 2 meter hoog met wind tegen stroom. We hebben daarom een wandeling gemaakt op Vlieland en alvast inkopen gedaan, onze aangepaste vertrektijd wordt nu 2.45 uur we lijken de NS wel.

24-5 zijn we om 2.45 uur vetrokken naar Brunsbuttel bij het uitvaren van de haven in Vlieland stond er nog een redelijke bries met de daarbij behorende golven die je in het donker niet ziet.  Ook was het zicht erg slecht doordat het regende gevolg was dat het eerste stuk een kermis attractie was en de boot zo nu en dan in een diepe golf terecht kwam. We hadden wind tegen stroom.

Op zee werd het droog en konden we zeilen tot ongeveer 9 uur en liepen een uur voor op ons schema de rest moeten we motoren omdat de wind op was. Dit maakte het niet comfortabeler omdat er nog wel een deining van opzij is met golven van 1,5 meter.

In de loop van de middag begon het te regenen en met tussenpozen was het droog, de volgende nacht zijn we omstreeks 24 uur de Elbe opgevaren met regen en een pikzwarte lucht met onweer en veel flitsen. Om 4uur volgens schema kwamen we bij Brunsbuttel aan en hebben 1.5 uur gewacht op de sluis waarschijnlijk verwachte niemand dat er een zeilboot aan zou komen.

We zijn meteen na de sluis aan wal gegaan en hebben Sil uit gelaten die wou namelijk zijn behoefte niet aan boord doen hij heeft de hele reis niets gedronken en heeft zich voorbeeldig gedragen. We hebben een wijntje met knabbels genomen en zijn toen op bed gegaan tot 12 uur.

Toen we opstonden was het stabiel weer (de hele dag regen zonder wind) en hebben we besloten om naar Rendsburg te gaan op zich een mooie tocht alleen jammer dat het geen minuut droog was. We liggen nu in een klein kneuterig haventje en zijn van plan hier twee dagen te blijven en de stad te bekijken.

27-5 hebben we  rondgekeken in Rendsburg wat een leuk oud plaatsje is met  scholen en roei en kano verenigingen. S’middags hebben we nog een stukje gefietst en inkopen gedaan het was lekker weer en we konden tot s’avonds laat buiten zitten.

In Rendsburg loopt een trein op 40 meter hoogte met een soort cirkel boven de stad deze kruist ook het Noord Oost Zee kanaal.

We hebben overnacht in een klein verenigings haventje met een stuk of twintig ligplaatsen. Het weer was prima en we hebben hier lekker genoten.

28-5 We zijn om 7.15 uur opgestaan hebben Sil uitgelaten gegeten en koffie gedronken zodat we om half negen konden vertrekken.

Het lijkt erop dat we mooi weer krijgen rond 11 uur zijn we bij de sluisen waar we tot 12 uur moesten wachten. Op een of andere manier vinden de Duitser het belangrijk om de beroepsvaart eerst te laten gaan en om maar de helft van de sluizen capaciteit te gebruiken.

Het voordeel is dat we gratis door het kanaal zijn gevaren toch aardig van de Duitser die tot nu toe allemaal vriendelijkt waren

Vanaf de sluis konden we zeilen het is nog ongeveer 10 mijl naar Strande de boot loopt ongeveer 8 knopen zodat we er rond half drie zijn.

Vlakbij Strande is de Olympische haven met allerlein winkeltjes en terrassen hier hebben we een biertje met een bradwurst genomen.

29-5 We zijn nu een week op vakantie en zijn aangekomen in Denmarken in Sonderborg. (met een streepje door de O)

Vanochtend zijn we rond 10.45 uur vertrokken met weinig wind die alleen maar verder afnam we hadden toen al besloten om naar Maasholm te gaan. Onderweg hierheen was een gebied wat gespert was iets met mijnen en onderzeeërs.

We moesten dus omvaren en de wind kwam weer opzetten zo rond windkracht 2 tot 3 wat voldoende is voor onze boot. Door het omvaren en daardoor op de juiste koers zaten en de toegenomen wind/snelheid  hebben we besloten om toch maar door te gaan.

De wind nam toe tot windkracht 4 uit de juiste hoek Iejos had er zin in en voer met 8 tot 8.5 knoop zodat we alsnog om half vijf aankwamen ipv 18 uur.

We liggen in een mooie haven met een groene omgeving het plan is om hier 1 tot 2 dagen te blijven ook omdat er veel wind wordt voorspeld.

30-5

We hebben gewinkeld en de stad bekeken het was toch geen weer om te zeilen het waaide windkracht 4 met vlagen van windkracht 8 het weer was prima rond de 22 graden.

31-5

We hebben een lange wandeling gemaakt naar Horuphav met de bedoeling om daar te lunchen helaas was er geen eetgelegenheid. Via de Mio hebben we een winkel gevonden en hebben inkopen gedaan die we op de terugweg op hebben gegeten. We zijn ongeveer 4 uur onderweg geweest. Het weer was perfect zo rond de 25 graden. We hebben soms het gevoel dat er iets niet klopt het weer lijkt veel op Grieks weer met een hele mooie omgeving.

1 juni

Tocht van Sonderborg naar Assens goede wind prachtig weer rond 8.15 uur vertrokken en we konden net de brugopening van half negen halen. We hadden uitgerekend dat we de opening van 9 uur zouden nemen maar het vetrek ging iets sneller als verwaht. De eerste 5 mijl moesten we motoren omdat we in een geul zaten met de wind op de kop.

Toen we uit de geul waren gingen de zeilen omhoog de bestemming was niet bezeild we moesten een aantal slagen maken maar dat was niet erg want het was prachtig zonnig weer. Rond half drie kwamen we aan we hebben nog wat moeite gehad om het juiste vak te vinden. Ze hebben hier allemaal lange smalle vakken bijvoorbeeld 20 meter lang voor drie meter breed. Ons huidige vak is 17 meter lang en 4 meter breed. Dit vergt nogal wat voorbereidingen omdat de palen waar de achterkant aan vast zit 5 meter achter de boot zitten, gelukkig is alles goed gegaan.

Bij aankomst hebben we nog wat rond gekeken en besloten om nog een dag te blijven.

2 juni

We zijn rustig wakker geworden eerst koffie drinken en boekje lezen toen de nodige boodschappen gedaan en Sil in zee laten zwemmen.

We hadden het idee om een fiets tocht te maken om zo wat meer van de omgeving te zien. De omgeving is erg groen en ziet er idelistysch uit mooie vergezichten en mooie oude gebouwen waarbij opvalt dat alles schoon en goed onderhouden is ook zijn de mensen erg vriendelijk. Wat we wel onderweg missen is de mogelijkheid van een terrasje. In de stad zijn wel veel eet gelegenheden maar veel op het nivo van pizzeria en frituurpan.

3 juni

Vanochtend zijn we vroeg opgestaan voor onze tocht naar Bogense, er was eerst weinig wind en we hebben ongeveer 15 minuten langzaam op de motor gevaren. We moesten aan de wind en hebben dan weinig wind nodig met 7 knopen wind loopt de boot dan ook 6 knopen in een rustige golfslag.

We moesten allerlei bochten maken onder twee hoge bruggen door als een van de weinigen deden wij dit op zeil rond drie uur kwamen we in Bogense aan we liggen in een box op 2o meter van het strand. Sil heeft al gezwommen en het water was lekker warm. O ja het weer is weer zoals gewoonlijk een oosten wind met 25 tot 30 graden dus korte broek en t shirt.

4 juni

Vanochtend om 8 uur was het al erg warm en konden we meteen buiten zitten. We hebben in het stadje rondgekeken en de noodzakeleijk inkopen gedaan.

S'middags hebben we gezwommen het water was wel koud mar Sil vond het lekker en kon er daarna weer een paar uur tegenaan. Het strand is ongeveer 30 meter vanaf onze boot. De rest van de dag hebben we boekje gelezen en geluierd het is net vakantie.

Morgen gaan we weer varen de bestemming weten we nog niet omdat er weinig wind is voorspeld.

5 juni

Wij zijn s'ochtends rond half negen uit Bogense vetrokken met weinig wind zo nu en dan varen we een stukje op de motor en dan krijgen we weer een klein beetje wind. De hele tocht blijft het spelen met de wind maar rond vier uur komen we aan in Kerteminde. Onderweg hebben we bruinvissen, tuimelaars en zeehonden gezien niet een wou echter op ons wachten om een foto te maken.

6 juni

We blijven vandaag weer liggen om de omgeving te verkennen ook staat er een stevige bries vanaf zee die verkoeling brengt. Kerteminde is een klein plaatsje dat het moet hebben van de toeristen. Gisteren was het hier vreselijk druk maar vandaag zijn er maar een klein aantal badgasten. Achter het dorpje ligt een fjord waar het water met veel kracht in en uit stroomt ook is er nog een klein vissershaventje met een ouderwetse helling. Voor de rest hebben we rustig aan gedaan. Aan het eind van de dag ging de zeilvereniging nog zeilen met de jeugd wat een leuk gezicht was, de meesten lagen meer in het water dan dat ze op de boot zaten. Vrijwel iedere haven in Denemarken heeft een zeil, kano en of roeivereniging met mooie locatie en grote hellingen. Ook zijn ze in het bezit van eigen kajuitzeiljachten toch heel anders als bij ons in Nederland.

7  juni

We zijn rond half tien vertrokken uit Kerterminde naar Omo de wind kwam van voren en we moesten kruizen omdat we onder de brug door moesten. Er zijn twee kanten waar dit kan maar voor ons is maar één geschikt dit vanwege de hoogte, op 1 plek is het 17 meter hoog en op de andere 65 meter en wij zijn 20,5 meter hoog. De wind was zuid oost wat ook als gevolg heeft dat er een stroming ontstaat door de wind die ons 5 tot 7 graden terugzette. Heel langzaam kwam de brug dichterbij toen we er eenmaal onderdoor waren ging het snel en kwamen we rond 15 uuur aan op Omo en de afstand die we afgelegd hebben was 42 mijl en had 28 mijl moeten zijn. Het is nog steeds prachtig weer en we hebben tot half elf buiten gezeten.

8 juni

We gaan het eiland verkennen dit doen we ter voet omdat het maar 5 kilometer lang is er wonen ongeveer 150 mensen die erg op zichzelf zijn echte eilanders. De natuur is mooi maar alle horeca is gesloten en alleen in het weekend open en vanaf eind juni. De haven is heel netjes alles is net nieuw net als de voorzieningen. Vlakbij is een kleine vissershaven waar echter niets gebeurd de veerboot komt om de 2 uur om een aantal mensen op te pikken en af te zetten.

4959 4960 4968 4975 4980 sr

9-6

We zijn rond 10 uur uit Omo vertrokken met vrijwel geen wind toch hebben we het eerste stuk gezeild. Na een uur waren we door de stroom meer teruggezet dan dat we vooruit kwamen. We hebben een drie kwartier gemotord en daarna kwam er een beetje wind en konden we de rest zeilen.  Rond half drie kwamen we in Spodsbjerg aan dit is een klein dorpje dat het moet hebben van de sportvissers en zijn veel Nederlanders met een boottrailer die hier gaan vissen verder lijkt er weinig te doen. Vannacht komt er een storm over we hopen dat hij s'ochtends verdwenen is zodat we verder kunnen.

10-6

We zijn om 11 uur vetrokken uit Spodsbjerg er stond nog een pittige wind die erg vlagerig was. We hadden het volledige zeil erop staan en het ging als een speer. We liepen een aantal malen uit het roer en moesten de zeilen steeds meer laten vieren. We hebben er toen een rif in gedaan en daarna ging het een stuk comfortabeler. Onze snelheid was de meeste tijd boven de 20 km per uur en onze top was 21,7 per uur. De bestemming zou zijn Bagenkop als het niet op zou schieten en ander Labou. Door de snelheid gingen we voor Labou. De laatste 10 mijl zakte de wind in  en de laatste mijlen hebben we gemoterd. Bij Labou lag de haven tjokvol en er was nog 1 plaats bij de ingang maar bij verkeerde wind lag je op lagerwal. Toen maar naar de Olympia haven hier was nog een plekje vrij maar wij pasten niet tussen de palen op naar Strande hier waren we al eerder geweest, hier was nog een plek vrij we moesten de palen een beetje naar buiten duwen. Dez plek was echter maar voor 1 dag na rondkijken in de haven hebben we in de hoek nog een plek gevonden met uizicht op het Kieler Fjord.

S'avonds zijn we lekker uit eten geweest bij de zeilclub waar Daisy er alleen voor stond ze kwam van oorsprong uit Belgie en kon lekker koken maar moest alles alleen doen en het was onverwacht drukker dan verwacht. Het blijkt dat Daisy haar broer in Belgie een restaurant heeft met drie sterren en dat zij daar waarschijnlijk ook wat van mee heeft gekregen.

11-6

We liggen in Strande en genieten van het mooie weer we doen boodschappen en luieren wat voor de rest een echte vakantie dag. We bekijken alvast de terug weg en het daarbij behorende weer en komen tot de conclusie dat we beginnen met de terug weg omdat na Donderdag het weer veranderd en de wind verkeerd gaat zitten.

13-6 We varen van Strande naar Rendsburg hier zijn we al eerder geweest. We zeilen tot de sluisen daar aangekomen moeten we anderhalf uur wachten met nog een zeilbooot. Het is niet druk en daardoor wordt de kleine sluis voor de jachten niet gebruik. We liggen in de sluis achter een groot schip die zijn motor in de vooruit laat staan, het water kolkt door de sluis. In Rendsburg komen we op dezelfde plek te liggen ala op de heebreis omdat het alternatief niet genoeg diepgang heeft we bleven een meter van de kant liggen.

14-6 We gaan van Rendsburg naar Cuxhaven we varen 65 km door het Noord Oost zeekanaal en komen bij de sluisen uit, ze willen iets goed maken en de deuren staan al open we gaan met 2 bootjes in de sluis en zijn binnen 10 minuten geschut. In Cuxhaven hebben we een box maar het is onrustig doordat de grote zeeschepen hier vlakbij langs varen en voor een behoorlijke deining zorgt. Cuxhaven is leuker dan verwacht er zijn veel appartementen met een leuk stadje, we besluiten echter wel de volgende dag te vertrekken. Het weer voor nog een dag later voorspelt totaal geen wind en we willen toch nog graag een stukje zeilen.

14 en 15-6 de oversttek van Cuxhaven naar Vlieland dit zal langer duren als de heen weg omdat we tegen het tij invaren en daardoor gemiddeld meer stroom tegen hebben. De eerste uren regent het behoorlijk en hebben we slecht zicht er zijn wat grote zee schepen maar wij hebben hier geen last van. We steken de Elbe en de Jade over hier moeten we een aantal schepen voor laten gaan, s'nachts komen we bij een groot windmolen park met allerlei verlichting en geen molen die draait en stroom opwekt wel erg lelijk. Rond 4 uur kunnen de zeilen omhoog en gaat de motor uit. Vlieland is net niet te bezeilen we moeten een aantal malen kruizen en het schiet niet op je moet tot bijna halverwege Vlieland varen ivm ondieptes. Rond 12 uur waren we op Vlieland de tocht heeft 24 uur geduurt. De heenreis was ongeveer een uur sneller dit is veroorzaakt door de stroming.

16-17-18-6

Zijn we op Vlieland geweest op de 16e hebben we een wandeling naar het Posthuys gemaakt toen we er aankwamen ging net de bus weg, we hebben daar wat gedronken en zijn weer terug gelopen. De bus kwam pas naar anderhalf uur dat duurde ons te lang. Sil en wij ook vond de terugweg iets te lang in totaal 22 km.

Op de 17e hebben we het eiland rond gefietst en lekker lui gedaan ook waren er nog lotgenoten met een Winner en daar hebben we een lekker drankje mee gedronken.

Op de 18 e hebben we wat rondgewandeld en vakantie gevierd.

Op de 19e zijn we naar Makkum gegaan en daarna naar de Wilgen

21- 6 Zijn we van Makkum naar Urk gegaan de tocht was zoals gebruikelijk tegen de wind in we moesten eerst om de ondieptes bij Stavoren en konden daarna met een paar lange slagen naar Urk zeilen, Er

22-6 Zijn we van Urk naar Muiderzand gegaan met de bedoeling om naar het Muiderslot of naar Naarden op de fiets te gaan. Helaas was het de 23e erg slecht weer in bepaalde delen van Nederland was enorm veel water gevallen en recods verbeterd ook was er stevige onweer. We zijn dus niet op pad geweest pas rond 16 uur knapte het weer op we hebben toen nog wat klusjes gedaan en zijn met Sil wezen wandelen.

24-6 zijn we van Muiderzand naar Makkum gegaan waar onze vakantie eindigt en de zeilen gestreken worden. Onder weg hebbe we nog tijd gehad om de boot te poetsen dit zouden we namelijk in de vakantie doen dan hadden we er tijd voor. Dit moest dus op de laatste tocht gedaan worden. Op 25-6 hebben we de boot schoon gemaakt en zijn rond twaalf uur naar huis gegaan.